Test RCR123 akumulátorů

Po testu primárních CR123 baterií zde máme i menší test RCR123 akumulátorů. Ono tajemné R na začátku znamená rechargeable, neboli nabíjecí. Můžete se setkat i s alternativním číselným označením 16340 (průměr 16mm, délka 34mm), někdy se ani ono R na začátku neuvádí a hovoří se prostě o nabíjecích CR123 bateriích.

rcr123_vsechny.jpg

V testu bylo 5 různých nabíjecích baterií, uprostřed CR123 Panasonic pro srovnání

Protože ani samotné CR123 baterie nejsou tak rozšířené jako například tužkové, tak i RCR123 jsou na tom  podobně. Velcí výrobci baterií je zatím na běžném maloobchodním trhu nenabízí a setkáme se spíše s méně známými značkami. Hlavní použití těchto akumulátorů je ve svítilnách, fotoaparátech, blescích atd. Existuje několik druhů RCR123 baterií, takže si krátce shrneme jejich hlavní vlastnosti:

3,7V LiCoO 2 akumulátory

Nejvíce rozšířený typ li-ion akumulátorů. Pokud se někde hovoří o li-ion obvykle se myslí tento typ. Má nejvyšší kapacitu, ale při špatném použití (zkrat, přebíjení, příliš hluboké vybíjení) může v krajním případě dojít k vzplanutí. Proto je nutné používat akumulátory s ochrannou elektronikou (označované jako protected ), která akumulátor pohlídá a nenechá ho zkratovat, přebít či vybít příliš hluboko. Některé akumulátory s ochrannou elektronikou jsou však delší než standardní jednorázové CR123 baterie a proto se do některých světel nemusí vejít. Zvlášť když se jich použije několik v sérii.

  • nominální napětí: 3,7V
  • nabíjecí napětí: 4,2V
  • reálná kapacita: 500-650mAh
  • délka: 34-35,5mm
  • šířka: 16-17mm
  • váha: 16-18g

3,2V LiFePO 4 akumulátory

LiFePO 4 (neplést s li-pol) akumulátory mají proti předchozímu typu nižší nominální napětí i kapacitu. Jsou však také bezpečnější a při špatném použití by neměly být nebezpečné. Dostupné jsou proto převážně jako holé akumulátory bez ochranné elektroniky, ale opakované hluboké vybíjení či přebíjení jim také neprospívá. Používají se hlavně v zařízeních, která nesnesou 3,7V napětí LiCoO 2 akumulátorů.

  • nominální napětí: 3,2V
  • nabíjecí napětí: 3,6V
  • reálná kapacita: 350-500mA
  • délka: 34mm
  • šířka: 16-17mm
  • váha: 16g

3,0V Regulated akumulátory

Jedná se vlastně o klasické 3,7V li-ion akumulátory se speciální regulační elektronikou, která snižuje napětí na 3V. Opět jsou určené pro spotřebiče, které vyšší napětí akumulátorů nesnesou. Protože samotná regulační elektronika něco spotřebuje, jejich reálná kapacita je podobná LiFePO 4 akumulátorům. Také je pro ně nutné použít speciální nabíječky nabíjející na 4,4V. Tento typ jsem na testy k dispozici neměl.

rcr123_vsechny2.jpg
Ještě jeden pohled na testované baterie.

Jak se liší od jednorázových CR123 baterií?

Kromě již zmíněného odlišného napětí, nižší kapacity a někdy i delších rozměrů se liší fungováním za nízkých teplot. Zatímco CR123 jsou schopné dobře fungovat i za hlubokých mrazů, tak RCR123 akumulátory jsou na tom hůř a v tomhle jsou spíše podobné jiným druhům akumulátorů. Samovybíjení je, stejně jako u jednorázových CR123, na velmi nízké úrovni. Obvykle se uvádí jen několik procent ročně.

Testované baterie

V testu se nám nakonec sešlo pět párů akumulátorů. Tři páry klasických 3,7V li-ion (všechny protected) a dva páry LiFePO 4 akumulátorů. Akumulátory se liší i dobou použití, některé mám jen krátce, některé používám již několik měsíců.

aw_rcr123.jpg
AW RCR123
  • udávaná kapacita: 750mAh
  • naměřená délka: 3,42cm
  • šířka: 1,66cm
  • doba používání: 10 měsíců
solarforce_rcr123.jpg
Solarforce RCR123
  • udávaná kapacita: 880mAh
  • naměřená délka: 3,38cm
  • šířka: 1,66cm
  • doba používání: 1 měsíc
trustfire_rcr123.jpg
Trustfire RCR123
  • udávaná kapacita: 880mAh
  • naměřená délka: 3,50cm (příliš dlouhé pro některá světla)
  • šířka: 1,66cm
  • doba používání: 6 měsíců
aw_rcr123_lifepo4.jpg
AW RCR123 LiFePO 4
  • udávaná kapacita: 500mAh
  • naměřená délka: 3,40cm
  • šířka: 1,66cm
  • doba používání: 2 týdny (5 cyklů)
noname_rcr123_lifepo.jpg
noname RCR123 LiFePO 4
  • udávaná kapacita: 1600mAh
  • naměřená délka: 3,39cm
  • šířka: 1,66cm
  • doba používání: 2 týdny (5 cyklů)

Testování

Protože nemám žádné měřící zařízení na baterie, opět jsem provedl měření praktickou cestou. A to měřením výdrže na turbo režim ve svítilně Fenix P2D (upgradovaná s Cree XR-E R2, více info zde ). Svítilna je určená pro napájení jednou CR123 baterií. Oficiálně nejsou 3,7V akumulátory podporované a jejich použitím ztratíte záruku. Všechny testy však proběhly bez problémů:) Akumulátory jsem nabíjel v nabíječce Ultrafire WF-138, která umožňuje nabíjení LiFePO 4 i LiCoO 2 RCR123 akumulátorů (přepínačem je nutné zvolit správný typ).

Update 11.11.2008 : Na požádání jsem přidal i naměřené časy ve svítilně Fenix TK10, kterou jsem použil na předchozí test CR123 baterií.

fenixP2d_vs_sirky.jpg

Fenix P2D

Naměřené výsledky

Od většiny akumulátorů jsem měl k dispozici jeden pár, Solarforce akumulátorů jsem měl dokonce dva páry. Postupně jsem otestoval všechny baterie a do grafu jsem pro přehlednost umístil vždy výsledek toho lepšího kusu. Kompletní výsledky jsou v tabulce níže.

rcr123_graf.gif

rcr123_tabulka.jpg
Tabulka s naměřenými časy jednotlivých baterií ve Fenix P2D R2

fenixTK10_runtimes_rcr123.gif

Závěr

AW RCR123 750mAh – Přestože tyto akumulátory používám nejdéle(10 měsíců) a prošly již desítkami cyklů, tak stále fungují opravdu výborně a nenesou žádné známky opotřebování. Délku mají stejnou jako CR123 baterie, takže se vejdou do všech svítilen.

Solarforce RCR123 880mAh – Zatím používané jeden měsíc, kapacita je o něco menší než jakou mají akumulátory od AW. Délku mají rovněž stejnou jako CR123 baterie, takže se vejdou do všech svítilen. Uvidíme jak na tom budou v dlouhodobějším horizontu.

Trustfire RCR123 880mAh – Tyto akumulátory mám již 6 měsíců a rovněž si prošly několika desítkami cyklů. Určitě však menším než akumulátory AW. Když byly nové, tak byly dokonce o něco lepší než AW, ale jak vidíte z výsledků, tak nyní jsou již nepoužitelné. Prvního poklesu kapacity jsem si všiml zhruba po dvou měsících používání a za poslední měsíc již klesla opravdu drasticky. Navíc na jednom z akumulátorů přestal fungovat ochranný obvod, takže jsem ho musel odstranit a baterii používat bez něj. Rovněž větší délka může v některých svítilnách dělat problémy.

AW RCR123 LiFePO 4 500mAh – Výsledky vcelku odpovídají očekávání. Pro zařízení, která nesnesou vyšší napětí 3,7V akumulátorů je to jistě dobrá volba.

noname RCR123 LiFePO 4 1600mAh – Naprosto nereálná uváděná kapacita. Proti AW LiFePO 4 jsou horší asi o 20%, takže v nejlepším případě mohou mít 400mAh. Skoro se mi chce hovořit o podvodu na důvěřivé zákazníky.

Z výsledků je jasně patrné, že vyšší udávaná kapacita se často neodráží na delší výdrži a je jasné, že někteří výrobci si ji značně přikrášlují. Skoro se dá říci, že čím vyšší udávaná kapacita, tím nižší reálná kapacita:) Každopádně to chce být při nákupu obezřetný.

 

31 komentářů k článku “Test RCR123 akumulátorů”

  1. trustfire
    tak v tomto teste paradne prepadli trustfire … dufam ze sa to tyka iba toho RCR123 typu a 18650 nebudu casom vykazovat take zle vysledky …

  2. 18650 zatím vypadají v
    18650 zatím vypadají v pohodě. I když nějaký drobný pokles kapacity už také pozoruju. Ne však větší než nějakých 5-10%. Časem určitě taky nějaký test udělám.

  3. ja uz citim pokles vydrze
    ja uz citim pokles vydrze pridavnej baterie pre notebook … uz to bude rok co som ju kupil (12cell HP) … nabijam/vybijam ju vlastne kazdy den, niekedy aj 2x … nabijam v praci, vybijam doma, nemusim totiz doma platit za elektrinu :-))) … k tomu nejake cykly u zakaznikov …

    co som cital testy na batteryuniversity, tak pri vyssich prudoch klesne vyraznejsie kapacita uz po 100cykloch … na bike mi to staci, ale pre notebook je to uz dost malo … mali by uz konecne vymysliet nejaku odolnejsiu technologiu …

    1. Teď jsem četl něco o
      Teď jsem četl něco o stříbro-zinkových akumulátorech. Mají mít až o 40% lepší kapacitu než li-ion a příští rok se prý mají objevit v některých noteboocích jako prémiové akumulátory. Cena ale asi bude vysoká. Jinak tuhle technologii prý používají vojáci a NASA už 50 let:) http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-zinc_battery

      1. stříbro-zinkové akumulátory
        Ano , používala ich NASA v lodiach gemini, Apollo, lunarnom roveri ale ako jednorazové.
        Aj dnes sa bežne vyrábajú a predávajú primárne články – sú to tie malé gombíkové články označené ako striebro-oxidové. Vyrábajú sa aj veľké batérie – nachádzajú sa v torpedach, niektorých raketách.
        Výhoda strebro zinkových je veľmi jednoduchá chemická reakcia, takže môže ísť oboma smermi. Zatiaľ ale nebolo firmy, ktorá by ich ako akumulátory vyrábala.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide_battery

  4. Ahoj. Když tak koukám na
    Ahoj. Když tak koukám na tento test, tak mě napadlo se tě zeptat, co si myslíš o těchto aku(ta kapacita je opravdu lákavá): http://mymobil.cz/zbozi/1726/?sess=8b7f3b67ba85b964c931f741c325f810&zobrazeni=katalog&order=0&ainhelpon=0&PHPSESSID=e06642f4a269c793d71b141916d36d8a ? Nevíš jestli je někdo testoval, zda kapacita odpovídá a jak je n tom samovybíjení? Omlouvám se, že se jedná o AA, ale fakt by mě to zajímalo.

    1. No v kontextu výsledků
      No v kontextu výsledků tohodle testu je to docela vtipná otázka:) Stačí zapojit selský rozum. Jakási neznámá značka tvrdí, že má AA s kapacitou 3200mAh, zatímco všichni ostatní výrobci uvádějí maximálně 2700mAh. A ještě navíc jsou ty profitexxy levnější. Opravdu těžko uvěřit;-) Pak stačí trochu pogooglit a najdeš třeba tenhle testík http://www.amazon.de/review/R1N7J8RXCLSDFJ/ref=cm_cr_rdp_perm/

      Týpek tam píše, že na začátku měly jen 1800-2300mAh, po 25 cyklech 1300-1600mAh a po 50 cyklech 300mAh…
      Zázraky se opravdu nedějí, je to podobný shit, jako ty „1600mAh“ LiFePo4 😉

      1. Pravda, dosti nečekané:) Měl
        Pravda, dosti nečekané:) Měl by vyjít nějaký zákon pro výrobce, který by jim „nařizoval“ udávat skutečné parametry a to obecně u všech výrobků. Mohl bych tedy znát tvůj tip na nejlepší AA aku z dosavadní nabídky(kapacita x samovybíjení)? Asi sanyo 2700, že:) Ovšem ale ani na něj jsem příliš pozitivních reakcí nenašel(přílišné stěžování na samovybíjení).

        1. Co se týče kapacity, tak
          Co se týče kapacity, tak sanyo 2700 vyhrály několik testů. Některé stížnosti na samovybíjení jsem už taky viděl, ale ty co používám zatím nějakým zvýšeným samovybíjením netrpí. Po měsíčním uskladnění mají stále přes 2000mAh.

  5. AA
    Me snad nejhure dopadly NiMh sanyo 2500, ktere trpi hroznym samovybijenim. Naopak predchozi 2300 jsou opravdu povedene. Mam pocit, ze i Sanyo uznalo, ze 2500 ne.
    Ale trochu me vadi, ze se zvysujici se kapacitou AA tak nejak nepozorovane rostou rozmery clanku a je par spotrebicu, ktere maji tak tesne misto na aku, ze ty 2500 a vic se tam nevejdou. At prumer, nebo i delka se pomerne dost „nafoukly“.

    1. Ano sanyo 2500 mi po půl roce
      Ano sanyo 2500 mi po půl roce taky odešly do věčných lovišť:) I proto jsem byl zvědavý jak na tom budou 2700 a po roce jsou stále OK.

      1. Sanyo nepovedene 2500 meni
        Sanyo nepovedene 2500 meni kus za kus zdarma. Ty vymenene vypadaji uplne stejne, ale zatim se zdaji ze uz jsou z „lepsi serie“. Nepotrebujete ani paragon.

  6. LiPol?
    Jak by dopadla technologie LiPol? Třeba v mobilech se používají běžně. Proč se nepoužívá do RCR?

  7. Porovnání
    Docela by mně zajímalo porovnání s nějakým primárním článkem ať je jasně vidět rozdíl. Mám totiž dvě světla na CR123 které spolykají dohromady 3ks a nevím jestli se mi vyplatí kupovat nabíječku a baterky….

        1. Už je to tam, nějak jsem to
          Už je to tam, nějak jsem to zapomněl doplnit do článku:) V základním režimu vydrží AW 750mAh 7:20h, ostatní aku jsem v základním režimu netestoval.

          Trustfire se zhoršily ještě víc, takže už jsou opravdu na odpis. Možná s nima zkusím ještě nějaké destruktivní testy:)

  8. nabíjení
    Ahoj, chtěl jsem se zeptat jestli můžu tyto aku RCR123 nabíjet v nabíječce určené pro 18650 s udávaným nabíjecím proudem 500 mAh. mám strach abych je zbytečně nepoškodil. myslím si, že RCR 123 by měly mít nabíjecí proud cca 300 mAh. díky za odpověd, Dan

    1. Maximální nabíjecí proud
      Maximální nabíjecí proud záleží na kapacitě. U klasických li-ion se obvykle doporučuje nabíjet maximálně proudem odpovídajícím kapacitě v mAh. Takže 500mAh li-ion aku můžeš nabíjet proudem max 500mA. Pro většinu 3,7V RCR123 to sice bude u horní hranice, ale stále v rámci specifikací. Spíš je důležité, aby ta nabíječka nepřebíjela.

  9. profitexxy
    Měl jsem 100Ks akumulátorů profitexx AA 3200mAh. Jen 20ks se dalo nabít na nějakejch 3000mAh a ostatní tak kolem 2000mAh. Jsou to šmejsdy a past na zákazníky. NEDOPORUČUJI

  10. LIFEPO4
    NIMH a NICD
    NICD 2xnižší kapacita 2x vyšší výdrž cyklů než NIMH, stejné proudy
    NIMH dobré nabíjecí i vybíjecí proudy velmi dobrá kapacita průměná výdrž cyklů

    lifepo4 (a123)
    tyto baterie sou nejlepší co de na trhu sehnat ale bohužel existuje spousta výrobců kteří se na tomto jménu vozí. Mezi nejlepší značky patří konion, hyperion tyto baterie mají extrémní
    vybíjecí proudy u 2300mAh sou trvale 70A a špičkově oklolo 130A
    čím vyšší nabíjecí proud, tím menčí opotřebení.
    normální doporučené nabíjení je 3C (3x kapacita) ale snesou i nabíjení 15-30C (nabíjeno svářečkou) a i po 100 cyklech nebylo poznat požkození (ztráta tzv. tvrdosti baterie, pokles napětí, úbytek kapacity byl jen 3% oproti novým).
    počet cyklů 500-2000
    viz http://www.jino.cz nebo http://www.rcm-pelikan.cz

    lithiumpolymerové baterie (dále jen lipolky)
    jsou vpodstatě dobrý ale oproti LIFE nemají tak vysoké vybíjecí proudy(cca 25C), menčí mechanická odolnost (my modeláři to znám spadne nám letadlo a když se zadaří tak je zněj jenom spálená hromádka) a nižší nabíjecí proudy(0,5-1C) lipolky mají nízký počet cyklů (100-300)

    technologií LION sem nebyl políben 🙂

    1. To o lifepo4 neplatí pro
      To o lifepo4 neplatí pro všechny, ty spešl modelářské (od A123 systems atd.) jsou opravdu stavěné na extrémně vysoké nabíjecí a vybíjecí proudy, ale obyč lifepo4 takhle vysoké proudy nesnesou.

    2. Musim nesouhlasit s jednim a
      Musim nesouhlasit s jednim a to ohledne technologie LI-POL

      Moje zkusenosti jsou takove, ze LiPol vydrzi nabijecich cyklu vice. Spis zalezi zrejme na kvalite nabijecky.

      Jak to vim? Mam cca 5 let mobil s LiPol…na zacatku byla vydrz presne tyden +- par h. I po 5 letech mobil porad vydrzi tyden+-. Takze ubytek kapacity neni temer zadny, nebo velmi maly. A pocet nabijecich cyklu by mel byt ted cca. 5let, nabijim kazdy tyden, tj. 5let x 52tydnu = cca 260 cyklu a to je minimalni hodnota, protoze nenabijim pokazde po tydnu, ale libovolne. Takze bych to odhadoval na tech 300 minimalne. pritom na baterii neni temer znat, ze by byla v provozu 5 let…

      1. Třeba brát v potaz, že
        Třeba brát v potaz, že modeláři používají baterie úplně jinak (extrémní nabíjecí a vybíjecí proudy…) než jsou používané v mobilech či jak je používáme ve svítilnách. Podle toho se taky můžou zkušenosti lišit.

        1. Jasny ze modelarina je nekde
          Jasny ze modelarina je nekde jinde, tam se cucaji ampery. 🙂
          Mam doma jeste sveho casu modelarske NiCd (tedka uz musi mit minimalne 13-15let) clanky. Kapacita byla tehda cca 1400mAh, velikost nestandardni..trosku mensi C. Sveho casu davaly obrovske proudy, vim ze bez problemu roztavily okamzite spendlik, pokud se s nim zkratovaly vyvody 🙂 Vcera jsem je nasel lezet ve skrini, rikam si, zkusim jestli jeste nejsou dead… 🙂 Merim…napeti 0. Nabijecka zachrochtala a nahlasila spatne clanky. Tak sem udelal stary trik s odstranenim mustku (akumulatory byly zrejme zkratovany) a pustil do nich par vyboju z kondiku. Pote sly normalne nabit…kapacita sice nevim, ale podle nabijeciho casu bych odhadoval, ze aspon 700mAh jeste musi mit… Proste modelarske clanky vydrzi vse 🙂

          Je jasne ze LiPol bude proudove asi nekde jinde…nicmene modelare zrejme laka jejich lehka vaha.

    1. Průběžně je používám a zatím
      Průběžně je používám a zatím jsem žádný dramatický propad kapacity nezaznamenal. Srovnávací testy proti AW jsem však zatím nedělal.

  11. 1. jde o akumulátory, ne
    1. jde o akumulátory, ne baterie
    2. nelze porovnávat Li-ion a LiFePO4, a pokud ano, tak co do životnosti

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.