Fenix TK20

Svítilna Fenix TK20 je prvním přírůstkem do řady TK, který není napájený CR123 bateriemi, ale místo nich používá klasické tužkovky. V souladu s ostatními TK modely má bytelnou konstrukci a používá větší reflektor, což se pozitivně odráží na dosvitu. Nejzajímavějším atributem však je použití LED s teplejším odstínem, než je běžné u ostatních LED světel. Nejvýkonnější LED jsou dostupné pouze v odstínech studená bílá a proto je výrobci používají nejčastěji. Nyní se však začínají objevovat první svítilny, které používají LED s teplejšími odstíny. Sice mají světelný tok zhruba o 20-30% nižší, ale pokud takový odstín preferujete, tak se to vyplatí. Jednou takovou svítilnou je i Fenix TK20, který používá LED Cree XR-E Q2 s odstínem 5A.

Parametry:
napájení: 2xAA
světelný zdroj: LED Cree XR-E Q2 5A
materiál: slitina hliníku, guma
váha: 148g
rozměry: délka 15,9cm, průměr hlavy 3,4cm, průměr těla 2,5cm, vnitřní průměr 1,47cm
reflektor: hliníkový hladký
zapůjčeno: kronium.cz cena: 1299Kč (v době testu)

fenixTK20.jpg

Svítilna Fenix TK20

fenixTK20_prislusenstvi.jpg

V příslušenství najdete pouzdro na opasek, odnímatelnou sponu + šroubky a klíč na její přidělání, náhradní o-kroužky a náhradní čepičku na spínač.

Svítilna je napájená dvěma tužkovými bateriemi, můžete použít nabíjecí i jednorázové 1,5V baterie. K dispozici máte dvě úrovně svícení - základní režim (45lm) a turbo režim (150lm). Režimy se přepínají otáčením hlavy svítilny - povolená hlava = základní režim, utažená hlava = turbo. 

fenixTK20_ruka3.jpg

fenixTK20_vs_others.jpg fenixTK20_vs_others_reflektory.jpg fenixTK20_vs_others2.jpg fenixTK20_vsTK11.jpg
Fenix TK20 a některé další svítilny. Všimněte si, že luminofor LED v TK20 má proti ostatním barvu do oranžova.

Kvalita zpracování je špičková. Tělo svítilny je opravdu masivní a připravené na drsnější zacházení, samozřejmě je to znát i na váze. Závity jsou vyrobené přesně a hladce se šroubují. Všechna důležitá místa jsou opatřená o-kroužky a výrobce uvádí vodotěsnost dle standardu IPX-8. Na těle je nasazený profilovaný gumový grip, který zajišťuje dobrý úchop svítilny a v zimě nestudí. U první várky svítilen byl však grip volnější a mohl se na těle protáčet, u současných kusů však už drží pevně. Ke starším kusům jsou k dispozici náhradní gripy zdarma (při troše úsilí se dají vyměnit). Vystouplá ohrádka kolem tlačítka umožňuje postavení svítilny jako svíčky a navíc chrání spínač při pádu. Reflektor je hliníkový hladký a proti většině 2xAA svítilen je i poměrně velký.

fenixTK20_casti.jpg

Výdrž na baterie jsem měřil do poklesu jasu na 50% hodnoty na začátku. Svítilna má elektroniku s konstantní regulací, takže svítí stále naplno dokud baterie dokážou dodávat dostatek energie. Momentálně jsem se rozhodl obměnit některé akumulátory, které používám při recenzích a protože jsem zároveň dostal na otestování i lithiové tužkové baterie Energizer e2 L91, rozhodl jsem se udělat i takové menší porovnání různých druhů tužkových baterií. To však bude až v samostatném článku:) Výdrže naměřené s akumulátory přibližně odpovídají údajům výrobce (2 hodiny na turbo a 11 hodin v základním režimu).

2xAA Sanyo 2700mAh(nové) turbo: 1:57 h
2xAA Sanyo 2700mAh turbo: 1:45 h
2xAA Sanyo Eneloop 2000mAh turbo: 1:24 h
2xAA Sanyo 2700mAh základní režim: 11:15 h
2xAA Sanyo Eneloop 2000mAh základní režim: 9:05 h


fenixTK20_turborunt.gif

fenixTK20_lowrunt.gif

Nyní pojďme na fotky v modelových situacích.
Poznámka: fotky ve všech recenzích jsou foceny se stejným nastavením expozice, takže jsou vzájemně porovnatelné! Prohlédněte si i focená místa ve dne a souhrn recenzí.

  1. Bílá stěna z půl metru. Turbo 1/60s + 1/320s, základní režim na 1/60s a turbo vodorovně se stěnou 1/100s.
    fenixTK20_stena_turbo1.jpg fenixTK20_stena_turbo2jpg fenixTK20_stena_low.jpg fenixTK20_stena_vodorovne.jpg
  2. Roh místnosti z 5 metrů. Turbo (0,5s + 0,1s) a základní režim 0,5s.
    fenixTK20_roh_turbo_long.jpg fenixTK20_roh_turbo_short.jpg fenixTK20_roh_low_long.jpg
  3. Keř z 5 metrů. Turbo a základní režim 1,3s.
    fenixTK20_ker_turbo.jpg fenixTK20_ker_low.jpg
  4. Zahrada až 25 metrů. Turbo a základní režim 2,5s a výřez detailu se stromem na turbo
    fenixTK20_zahrada_turbo.jpg fenixTK20_zahrada_low.jpg fenixTK20_zahrada_turbo_detail.jpg
  5. Kravín vzdálený asi 40 metrů. Turbo na čas 5s.
    fenixTK20_kravin.jpg

Z fotek bílé stěny vidíme úzké intenzivní ohnisko, které poměrně ostře přechází do halo. Můžeme si všimnout i drobných prstencových artefaktů, které však při normálním použití venku vidět nejsou. Odstín je opravdu teplý, téměř jako u žárovkových světel.

fenixTK20_vs_OL-STR.jpg
Porovnání odstínu se svítilnami Olight T25 a Streamlight Scorpion LED C4

authorx_zahrada.jpg fenixTK20_zahrada_turbo.jpg
3W žárovka a 3W LED. Co byste si vybrali vy?:)

Díky použitému reflektoru má TK20 nejdelší dosvit ze všech Fenixů na tužkové baterie. Srovnatelný například s nedávno recenzovaným Olightem T25.

Závěr

Svítilna Fenix TK20 vybočuje z řady běžných svítilen na tužkové baterie. Její přednosti jsou bytelná konstrukce, dobrý dosvit a hlavně teplý odstín světla. Teplejší odstín oceníte zvláště při použití v přírodě a hlavně v lese, kde si ihned všimnete mnohem přirozenějšího podání barev. Z tohoto důvodu by svítilna mohla vyhovovat myslivcům, rybářům a všem ostatním, kteří preferují teplejší odstín světla. 

Hodnocení

kvalita provedení: 9,5/10
světelný výkon: 7,7/10

Komentáře

super

mohol si sem este vlozit schemu od cree, takto musim pracne zistovat kolko je K ...

inak sa tesim na ten clanok o bateriach ... vidim, ze aj tie sanyo 2700 uz pomaly odchadzaju ... kolko cyklov mozu mat za sebou ?

Odkaz na graf s binningem je

Odkaz na graf s binningem je hned na konci úvodního odstavce;-) Ty sanya by mohly mít ke stovce cyklů. Vzhledem k použití je rozdíl 10% ještě vcelku OK (testy výdrže většinou nehlídám, takže ne vždy se podaří vypnout světlo včas...).

no vidis ... tak to som si

no vidis ... tak to som si nevsimol ... tak beriem spat :-)))

fotka...

chyba mi tu k dokonalosti jedna fotka - zaber na telo bez tailcapu z pohladu vkladania baterii. na fore je taka niekde. krasne na nej vidiet bytelnost konstrukcie.
nadherna recenzia! dakujem ;-)

máš pravdu, na tu jsem nějak

máš pravdu, na tu jsem nějak zapomněl:)

Zdravím, kdy by tak mohla být

Zdravím, kdy by tak mohla být recenze na SolarForce L900 a nebo L900M (mini). Díky za odpověď.

Solarforce L900 by mohla být

Solarforce L900 by mohla být příští týden.

Bíle světlo LED považuji za

Bíle světlo LED považuji za jednu z největších kladů spolu s výdrží. Úsměvné, že jsou lidé, kteří považují žluté světlo za výhodu.

Je to o osobních preferencích

Je to o osobních preferencích a účelu na který světlo používáš. Pokud by sis mohl porovnat TK20 s jiným světlem v lese, tak bys možná změnil názor:)

teplota světla

ono jde o to že lidské oko je nejcitlivější na světlo žluté barvy. do mlhy se také hodí více svítilna s teplejším světlem.

Kdyby bylo 200 - 250 lumenů v

Kdyby bylo 200 - 250 lumenů v teplé bílé barvě, tak bych se k ní možná přiklonil ale zatím mi u ní chybí výkon (je o dost nižší než u studené bílé

TK20

Včera jsem zakoupil tuto svítilnu a lehce jí testoval z balkonu lodžie na protější paneláky. Přišlo mi, že světelný tok má poměrně malý "střed" a pak velké "halo". Na panelák vzdálený cca. 80m bych odhadnul průměr středu tak na 4 metry.
Když si posvítim pod nohy tak 2 metry, tak je prumer stredu tak 30 cm.

Nemam zkusenosti s jinymi svitilnami tohoto typu, ale vozim na kole blackburn 8XSL ( 2x Luxeon K2 - cca 220 lm ) , a ty maj uplne jinak ohniska. Skoro neni vidět přechod mezi středem a "halo".

jak jsou na tom ostatní svítilny ? exituje něco podobnýho do ruky (napřilbu) , kde by taky nebyl přechod tak výrazný ?

díky

Na fotce s kravínem jsou

Na fotce s kravínem jsou červené dveře široké cca 4 metry a na vzdálenost necelých 40m jsou osvětlené celé, takže 4metry na vzdálenost 80 metrů to nebudou:)

Jinak svítilny se dělají s různými reflektory a optikami, plynulý přechod ze středu do halo má ze světel na 2xAA například Fenix L2T, nebo L2D/LD20 s texturovaným reflektorem. A samozřejmě i další světla. Stačí si omrknout souhrny fotek http://www.ledmania.cz/fotky-venku a porovnat s TK20.

Nemám zkušenosti ale třeba

Nemám zkušenosti ale třeba Fenix L2D v recenzi na této stránce - zdá se Vám také přechod z ohniska do halo výrazný?
K jakému účelu má sloužit - pochopil jsem správně že na kolo?
Plynulý přechod má také zde zecenzovaná Autora.
Z jednočipových led svítilen má široký světelný kužel NiteCore D20.
Ale přechod do halo u D20 nevím.
Doporučuji se poradit s prodejcem, projednat pro a proti.
Nikomu nic nevnucuji jen se snažím poradit, osobní zkušenost nemám.

Jak tak s odstupem času

Jak tak s odstupem času koukám na fotku zahrady u TK20, tak se mi zdá šíleně intenzivní halo (kdybych ji přidělal na kolo, tak možná by to i stačilo v porovnání s D20 která nesvítí skoro do dálky, to má docela silně osvětlenou plochu - na dolním okraji fotky)

vozim TK20 na helmě, ve

vozim TK20 na helmě, ve stromovce cestou z práce jako jediné světlo, je tam skoro uplna tma a dá se s tim jet v pohodě. Po asfaltu halo je perfektní, vidis i ve velký rychlosti docela detaily (větve, louže) Na nejáky technictejsi sjezdy v lese musis ale zpomalit. Tam uz to halo je málo ...

Teplé světlo

Můžete prosím nějak rozvést výhodu teplého - žlutého světla v přírodě? Jak svítí třeba PD30 vím, fakt je, že na rybách u vody je často mlha a bílým světlem jsem mlhu "rozsvítil" a neviděl skoro nic. Jak na tom bude TK20? Díky

Svítilny s teplým odstínem

Svítilny s teplým odstínem mají ve spektru větší podíl červené složky, která je u LED se studeným odstínem zastoupena o dost míň. Když se s takovým světlem pohybujete v přírodě, tak jsou pak barvy přirozenější a kontrastnější (hnědá je opravdu hnědá...). Ale samozřejmě je to i hodně o zvyku a osobní preferenci. Co se týče mlhy, deště a sněžení, tak tam více záleží na tvaru kuželu. Svítilna se silným halo vždy osvítí mlhu či sněhové vločky před vámi a v podstatě vás tak oslní. Na odstínu až tak moc nezáleží.

TK20 v podzemí

Nosim TK20 občas do podzemí - do štol. Teplota spektra se skoro blíží normální "teplé žárovce", ale rozdíl tam přeci jen je. Hlavně v detailech - když posvítíš zblízka např. na nějáký kámen do zelena, tak tu barvu to zkreslí - ikdyž minimálně. Když tam pak posvítíš normální neLED baterkou tak, ta zelená je věrná. Oproti takový tý old school speleobaterce na xy "velkejch buřtů" s velkym průměrem reflektoru je to ale strašnej kanón co se týka dosvitu a intenzity světla. A navíc to velké halo se taky hodí - když svítíš do dálky tak si vidíš i pod nohy.

namáčkutí

zajímalo by mě, jestli má TK20 taktický (SOS) režim .. podle produktové stránky ano. tak snad to bude pravda.

Fenix TK20 má taktický

Fenix TK20 má taktický spínač. Tzn. jeho namačkáváním můžeš signalizovat dle libosti. Ale, že by se dal zapnout režim SOS a svítilna by SOS blikala sama (tak jako Fenixy PD a LD řady), tak to TK20 neumí.

aha, trochu jsem to popletl,

aha, trochu jsem to popletl, myslel jsem, že jde o synonyma .. v době čtení recenze jsem netušil, že některé baterky umí vyblikávat signál SOS v morseovce :)

jak se vlastně přepníná mezi režimem taktický spínač a vypínač ?

V podstatě se nijak

V podstatě se nijak nepřepíná:) Když vypínač namáčkneš, tak se svítilna rozsvítí a když ho pustíš, tak zase zhasne. Když vypínač zmáčkneš víc až do plného sepnutí, tak zůstane sepnutý:)

Taktický spínač...

Právě to slovo"taktický" vypovídá o jeho smyslu a určení. Spínač je totiž nehlučný (necvakne) v té první části dráhy a přitom sepne obvod. Má to výhodu při taktickém užití svítilny armádou , policií, bezp.agenturami nebo i nočními lovci, kdy v tichém prostředí se uživatel neprozradí hlukem sepnutí, resp. může si přisvítit na zlomek sekundy na terč a vypálit ránu, dávku, oslepit protivníka atd. Při normálním chodu vypínače OFF/ON/OFF je tato akce mnohem pomalejší a provázená čtyřmi zvukovými "lupnutími"... A navíc lze signalizovat morse.... M.J.

GRIP

Nedrží sa na tom gripe špina, prach? Alebo je to tvrdší "nelepivý" materiál?

Vyloženě měkký ani tvrdý

Vyloženě měkký ani tvrdý materiál to není. Spíš něco mezi. Lepivost špíny jsem nezkoušel:)

Zdravím, měl bych jenom

Zdravím, měl bych jenom kontrolní dotaz, je tuto svítilnu možno použít spolu s držákem Twofish Lockblocks? A případně dále, jakou jinou svítilnu na AA baterie, použitelnou na kolo, do těch 1500,- byste mi doporučili? Díky.

Fungovat bude, ale na držák

Fungovat bude, ale na držák už je relativně těžká a může vibrovat. Jinak TK20 bych na kolo moc nedoporučoval, na můj vkus má příliš úzký a ostře ohraničený střed kuželu.

Na kolo jsou lepší svítilny s širším a plynulejším kuželem. Ze svítilen na tužkovky to jsou např. Fenix L2D/LD20/L2T nebo Eagletac P10A2/P100A2 a další.

koupil

Ahoj, tak jsem si ji včera na kronium koupil a jsem s ní moc spokojený. Tahle recenze mi hodně pomohla - díky moc!
PS: Drží se v ruce úplně přirozeně.

Taktický spínač...

Ahoj, svítilnu jsem si koupil, jsem s ní naprosto spokojený, pouze moc nechápu režim zapnutí - taktický spínač. Pročetl jsem si funkci taktického spínače v této diskuzi a ta je jasná, ale nechápu proč když domáčknu, tak se svítilna nerozvítí, ale jen cvakne, poté musím znovu celý spínač zmáčknout a pak už svítí ?
OFF/OFF/ON/OFF/OFF/ON Prostě musím vždy zmáčknout 3x aby zůstala svítit. Není náhodou vadný spínač ? Děkuji za reakce.

Byl vadný spínač, okamžitě

Byl vadný spínač, okamžitě vyměněn za jiný. Již OK. Děkuji !

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Ochrana proti SPAMU, prosím odpovězte na otázku.