Baterie a napájení

Prosadí se 21700 a 20700 Li-ion akumulátory u výkonných LED svítilen?

Pro napájení vysoce výkonných LED svítilen se dnes v drtivé většině používají Li-ion akumulátory typu 18650. Zatímco ještě v roce 2008 byla nejvyšší běžně dostupná kapacita 2600 mAh, tak postupným vývojem dosáhla v roce 2012 hodnoty 3400 mAh a až v roce 2015 se zlepšila na 3500 mAh. V posledních letech se významně zlepšily vybíjecí charakteristiky, většina akumulátorů s touto kapacitou má maximální trvalý proudový odběr až 10 A, ale navýšení kapacity o 100 mAh od roku 2012 se nedá nazvat jinak, než zklamáním.

V posledních letech se alespoň významně se rozšířila nabídka od více výrobců, kdy v minulosti dominoval Panasonic/Sanyo (NCR18650GA), ale nyní jsou akumulátory s kapacitou cca 3500 mAh dostupné i od LG (INR18650-MJ1), Sony (US18650VC7) a Samsungu (INR18650-35E).

Z autoprůmyslu však přišel nový trend a to mírné zvýšení velikosti článků a s tím související zvýšení jejich kapacity. Objevily se tak dvě nové velikosti akumulátorů – 20700 a 21700. Oba typy jsou tedy o 5 mm delší a o 2 resp. 3 mm tlustší než klasické 18650.  Na trhu jsou již dostupné akumulátory Sanyo/Panasonic NCR20700B s kapacitou 4250 mAh a Samsung INR21700-48G s kapacitou 4800 mAh.

(Pokračování textu…)

Moderní li-ion 18650 akumulátory

Na neustálé zvyšování účinnosti i celkového výkonu LED jsme si již v posledních letech zvykli, obdobné zlepšování však lze pozorovat i u lithium-iontových akumulátorů.

Tento typ nabíjecích baterií se v současné době používá téměř ve všech přenosných elektronických zařízeních (mobily, notebooky…) a zároveň se prosazují i v hybridních autech a elektromobilech. Díky tomu se do rozvoje li-ion baterií mohutně investuje což nese ovoce, ze kterého v podobě špičkových 18650 akumulátorů nepřímo profitují i uživatelé svítilen.

Zatímco v roce 2009 byla maximální dostupná kapacita 18650 akumulátorů nejčastěji 2200-2600mAh, od podzimu 2010 to již bylo 2900mAh, na podzim 2011 byly dostupné akumulátory s kapacitou 3100mAh a nyní o necelý rok později přicházejí na trh akumulátory s kapacitou až 3400mAh. Jejich první test si můžete prohlédnout níže v článku.

Saft li-ion baterie v elektromobilu od Exagon motors
Li-ion baterie od Saftu umístěné v podlaze elektromobilu od Exagon Motors.

(Pokračování textu…)

Držáky na 18650 li-ion akumulátory

Li-ion akumulátory velikosti 18650 patří k nejlepším bateriím, které dnes můžete ve svítilnách použít. Vzhledem k váze a objemu mají opravdu výbornou kapacitu a na rozdíl od NiMH akumulátorů prakticky netrpí samovybíjením. Vzhledem k současnému boomu LED svítilen vybavených 10W LED SSC P7 a 10W LED Cree MC-E se 18650 akumulátory jeví jako ideální zdroj energie. Avšak na několikahodinovou výdrž těchto 10W (a více:)) monster jeden 18650 akumulátor nestačí. Proto se zvláště mezi cyklisty objevuje poptávka po šikovných držácích na tento typ baterií.

Baterie a akumulátory
Zleva: CR123, RCR123 LiFePO4, RCR123, AA, 14500 a 18650.

Vzhledem k tomu, že 18650 jsou zatím v masovém měřítku prakticky neznámé (přestože v noteboocích je má v baterii skoro každý), tak pro ně nejsou žádné držáky ani běžně dostupné. Jedno řešení je koupit již hotový battery pack a příslušnou nabíječku. Pokud však již máte nabíječku a několik samostatných 18650 akumulátorů nakoupených, tak se to nejeví jako nejlepší varianta. Jedna možnost potom je si nějaký držák zbastlit:

drzakJa.jpg drzakPepko.jpg drzakTheDevil.jpg
Předělaný držák na 6xC – pepkův držák – držák od The Devil.

Protože dotazy na držáky pro 18650 jsou již několikaletým a stále se opakujícím folklórem různých cyklistických fór. Rozhodl se človíček, který si říká Turboferret, že se pustí do výroby vlastních, ale kvalitních držáků a nabídne je k prodeji. 3D návrh vypadal výborně, první prototyp však už moc lákavý nebyl:

drzak3D.JPG drzakProto.JPG
3D návrh – prototyp

Postupně se však podařilo výrobu vychytat a finální produkty nyní vypadají perfektně. Jsou dostupné varianty pro 4×18650, 2×18650 i 1×18650. U držáků na větší počet akumulátorů je možné si vybrat mezi sériovým, sério-paralelním i paralelním zapojením baterií.

Držák na 1x 18650 li-ion Držák na 2x 18650 li-ion Držák na 4x 18650 li-ion
Finální podoba držáků od Turboferreta

Současnou nabídku i připravované produkty si můžete prohlédnout a případně zakoupit na Turboferretových stránkách.

Test tužkových baterií

Tužkové baterie jsou dlouhodobě jedny z nejpoužívanějších baterií. Koupíte je prakticky po celém světě a s velkou pravděpodobností i v té nejzapadlejší horské vesničce. Při výběru svítilny je proto jejich použití často zásadním kritériem.

Které baterie se však vyplatí koupit do svítilny a které ne? Má smysl šetřit a kupovat obyčejné zinko-uhlíkové baterie? Jak si vedou nabíjecí baterie oproti jednorázovým alkalickým, které jsou často podporované masivní reklamou? Má smysl si připlatit za lithiové tužkové baterie? To vše se dozvíte v následujícím článku.

aa_vsechny.jpg

V testu bylo 6 jednorázových baterií a 2 akumulátory

(Pokračování textu…)

Test RCR123 akumulátorů

Po testu primárních CR123 baterií zde máme i menší test RCR123 akumulátorů. Ono tajemné R na začátku znamená rechargeable, neboli nabíjecí. Můžete se setkat i s alternativním číselným označením 16340 (průměr 16mm, délka 34mm), někdy se ani ono R na začátku neuvádí a hovoří se prostě o nabíjecích CR123 bateriích.

rcr123_vsechny.jpg

V testu bylo 5 různých nabíjecích baterií, uprostřed CR123 Panasonic pro srovnání

(Pokračování textu…)

Test CR123 baterií

Spolu s Péťou z Fotonmagu jsme se rozhodli, že by bylo zajímavé prakticky otestovat lithiové CR123 baterie. Péťa se postaral o sehnání většiny baterií a já jsem provedl testy. Většinu baterií nám do testu poskytli domácí distributoři, některé jsme zakoupili v obchodech a pár baterií jsem si půjčil od Milana, který je měl dovezené přímo z USA.

cr123allsm.jpg

V testu bylo 10 různých baterií

(Pokračování textu…)

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!